Ni še daleč čas, ko je kar veljalo prepričanje, da je začetnik molitve rožnega venca sv. Dominik, ustanovitelj dominikanskega reda. Danes je znano, da so ti redovniki veliko napravili za širjenje rožnega venca, njegov začetek pa je precej starejši.
Molek
Izvor besede rožni venec je precej negotov. Nekateri so mnenja, da izhaja iz sanskrta “japamala”, kar pomeni latinsko corona. Ta pa pomeni tako zbirko oziroma venec rož kakor tudi zbirko molitev. Tako naj bi corona pomenila splošno vsako molitev, pri kateri se ponavljajo določeni molitveni obrazci in se to ponavljanje šteje na jagode (kamenčke), nabrane na vrvici. Zato corona (venec) večkrat pomeni tudi molek, to je jagode, nabrane na vrvici in štetje molitev. Zaradi tega imenujemo naš rožni venec tudi molek. Način moIitve s ponavljanjem istih kratkih molitvenih obrazcev ali vzklikov je obče človeški in ga zato ne poznamo samo v krščanstvu, temveč tudi v nekrščanskih verstvih (hinduici, muslimani). Nikakor ne gre zgolj za zunanje ponavljanje, temveč za globoko osebno doživljanje in poglabIjanje ob določenem besedilu. To naj se dotakne človekovega srca in prepoji mišljenje. Vrvico z jagodami (molek) za štetje molitev so najprej uporabljali puščavniki na Vzhodu, od tam pa je prišla ta navada tudi na Zahod.
Paternošter
Najpogostejša molitev, ki so jo puščavniki in pozneje menihi molili in ponavljali, je očenaš, latinsko Pater noster.
V desetem stoletju so menihi po samostanih, zlasti v samostanu Cluny navdušeno molili 150 psalmov, ki so jih razdelili na tri petdesetice (50, 100, 150). Za brate, ki se niso udeležili molitev psalmov v koru (tudi zaradi nepismenosti), je bilo določeno, da molijo namesto psalmov (brevirja) po 50, 100 ali 150 očenašev. Te so šteli po jagodah na vrvici, ki so jo imenovali paternoster. V francoskem samostanu Cluny je bilo tudi določeno, da mora vsak redovnik za vsakega umrlega člana skupnosti darovati sveto mašo, vsak redovnik neduhovnik pa zmoliti 50 psalmov ali očenašev. V redovnih skupnostih templarjev je bilo določeno, da morajo vsi redovniki za vsakim umrlim v skupnosti sedem dni moliti po 100 očenašev na dan.
Marijin psalterij
V 12. stoletju se je začela širiti molitev Zdrava Marija. Tudi verniki so radi molili določeno število zdravamarij po 50,100 in 150, kar ustreza številu psalmov. Trikratno petdesetico zdravamarij so imenovali psalterij preblažene Device Marije. S tem psalterijem so želeli preprosti verniki v svetu nekako posnemati molitev starozaveznih psalmov po samostanih, da bi na ta način bili deležni duhovnih dobrin redovnega življenja.
Delitev na desetke z očenašem (kakor je še danes) je začel v začetku 15. Stoletja kartuzijan p. Henrik Egher. Nekaj deset let kasneje je p. Dominik Pruski, prav tako kartuzijan, pridružil vsaki desetki premišljevanje življenja in trpljenja našega Gospoda. Najbrž se je to zgodilo v zvezi s starim običajem, da so se pri molitvi brevirja v posameznih urah spominjali glavnih dogodkov iz Jezusovega odrešenja. Med liturgično molitvijo, brevirjem in rožnim vencem je neka skladnost. Kakor namreč v molitvenem bogoslužju obhajamo skrivnosti Gospodovega in Marijinega življenja, tako se tudi v petnajstih skrivnostih rožnega venca spominjamo Jezusovega in Marijinega življenja. Tako je bilo bratom in sestram po samostanih, ki niso molili brevirja, kakor tudi vernikom v svetu skozi stoletja omogočeno, da so se ob molitvi rožnega venca poglabljali v skrivnost našega odrešenja.
Za molitev rožnega venca so bistvene tri reči: očenaš, zdravamarija in premišljevanje določenih skrivnosti. Skrivnosti za premišljevanje je določenih petnajst: pet iz Jezusovega učlovečenja, rojstva in skritega življenja.
(veseli del); pet iz odrešilnega trpljenja in smrti (žalostni del); pet iz poveličanja Jezusa in Marije (častitljivi del). Posamezne skrivnosti se napovedo že pred očenašem. Pri nas večinoma še danes molimo tako, da vsaki zdravimariji pridajamo skrivnost posamezne desetke (tak način molitve rožnega venca je tudi v Nemčiji in Švici). Vemo pa, da sta oba načina molitve dobra.
Vero na začetku rožnega venca so začeli moliti v 16. stoletju v nemških deželah. Pri nas to tudi molimo. V Rimu je nikoli ne molijo. Je pa gotovo zelo lep uvod v rožni venec. Dominikanci molijo za začetek molitev PozdravIjena Kraljica. V 17. stoletju so ponekod takoj po veri, pred desetkami dodali tri zdravamarije. To predvsem v Nemčiji in pri nas. Drugod tega ne poznajo. Tudi pri nas jih pri zasebni in skupni molitvi po družinah navadno opuščajo. Če bi jih hoteli ohraniti, bi bilo zelo olajšano, če bi za vse tri dele uporabljali prošnje veselega dela za poživitev in utrditev treh Božjih kreposti: vere, upanj a in ljubezni. Ob koncu dostavljamo pri nas – tako tudi v Avstriji in Nemčiji – desetko za duše v vicah. Drugod te desetke ne dodajajo, pač pa ponekod molijo psalm 130: Iz globočine kličem k tebi, Gospod.
Širitev rožnega venca
Dominikanci so že od 13. stoletja dalje imeli rožni venec za dediščino svojega reda in so z veliko vnemo razširjali to molitev. Priporočali so jo in razlagali ljudem njeno bogato vsebino v pridigah, duhovnih vajah, ljudskih misijonih. Povsod, kamor so prišli, so ustanavljali bratovščine svetega rožnega venca. V Kölnu je bila ustanovljena taka bratovščina že leta 1475. Papež Pij V je organiziranje bratovščin rožnega venca poveril dominikancem. Res je bila kmalu skoraj vsa katoliška Evropa preprežena s temi bratovščinami. V Ljubljani je bila bratovščina rožnega venca vsaj že v 17. stoletju. Te bratovščine so bile prave šole krščanskega življenja, kjer so verniki dobivali zelo dobro duhovno in sploh krščansko vzgojo.
Molitev rožnega venca se je širila po zmagi kristjanov nad Turki pri Lepantu 1571, saj so to zmago pripisovali molitvi rožnega venca. Na dan odločilne bitke (7. oktobra 1571) so se zbrale bratovščine rožnega venca in goreče molile to molitev. V spomin na to zmago imamo v bogoslužju god Rožnovenske Matere Božje (7. oktobra). Poznejši papeži, zlasti Leon XIII, ki je napisal kar 16 okrožnic o rožnem vencu, so to molitev pospeševali. K širjenju te molitve so prispevala tudi prikazovanja v Lurdu in Fatimi ter stiske krščanskega ljudstva.
Med novejšimi cerkvenimi dokumenti o rožnem vencu je treba omeniti Apostolsko spodbudo Pavla VI. O Marijinem češčenju. In to ne samo zato, ker papež opozarja na evangeljski značaj rožnega venca in njegovo povezavo z liturgično molitvijo, temveč tudi zato, ker kaže, kako se nekatere pobožnosti navdihujejo ob rožnem vencu. “V novejšem času so se izoblikovale nekatere nove pobožnosti, ki so dobile navdih iz rožnega venca. Med njimi bi radi omenili in priporočili tiste, ki v običajno besedno bogoslužje vnašajo nekatere sestavine rožnega venca Blažene Device Marije, kot so premišljevanje skrivnosti in litanijsko ponavljanje zdravamarij. Te skrivnosti dobijo na ta način močnejšo osvetlitev, saj so vključene v branje Svetega pisma in v homiletično razlago, obdane s trenutki tišine in poživljene s petjem. Veseli smo, ko vidimo, kako so te vaje mladinskim združenjem pomagale, da v obilnejši meri zajemajo iz bogastva rožnega venca in ta način molitve znova bolj cenijo” (51).